הרצאה היא סוג של מצגת שבה הדובר מדבר על נושא ומספק מידע לקהל. ההרצאות מועברות בדרך כלל מול קהל ובדרך כלל מוקלטות, אך הן יכולות להינשא גם כנאום.
ניתן לבנות הרצאות בדרכים שונות בהתאם למי שמעביר אותן.
לדוגמה, הרצאות הניתנות על ידי פרופסורים באוניברסיטאות מכילות לרוב שקופיות עם מידע, בעוד שהרצאות שניתנו על ידי מורים בבתי ספר יסודיים לא יהיו חזותיים משום שהם רוצים שהתלמידים יתמקדו בהקשבה לדובר ורישום הערות או כתיבה של מה שהם לִשְׁמוֹעַ.
על מנת שההרצאות יעבדו ביעילות, צריך שיהיה מבנה ויעדים ברורים הן למרצה והן לקהל.
על המרצה לדעת מה הוא רוצה להשיג עם ההרצאה לפני תחילתה כדי שיוכל להתאים את המצגת שלהם בהתאם.
זה אומר שצריך להיות איזשהו מבוא, ואחריו הסבר למה הנושא הזה חשוב, ואחריו דוגמאות רלוונטיות או סיכום עיקרי ההרצאה.
כמה טיפים לכתיבת ספרים
תקציר הספר הוא גרסה דחוסה של הטקסט המקורי השומרת על המרכיבים המהותיים של העלילה, הדמויות והנושאים. צורת סיכום זו משמשת לעתים קרובות בכיתות תיכון ומכללות כדרך להציג ספר חדש לתלמידים.
חשוב לקוראים להיות מסוגלים לסכם ספרים כי זה עוזר להם לזכור את מה שהם קוראים. זה גם עוזר להם להבין כיצד העלילה מתפתחת וכיצד הדמויות משתנות לאורך הסיפור.
בנוסף, זה גם מאפשר לקוראים לקבל מושג על מה אנשים אחרים חושבים על הספר לפני שהם מחליטים אם הם רוצים לקרוא אותו בעצמם.
למשל, יש את המרצה והסופר עופר בר יהודה שכתב את הספר “ציונות על רגל וחצי” המדבר על שירותו הצבאי ועל שבירת המוסכמות.
עופר בר יהודה ידוע כמרצה, סופר וכותב ספרים על חוויתו בתור ציוני אמיתי במדינת ישראל. ידוע בשיתוף הרגשותיו בנושא והעברתם דרך הרצאות וכתיבת ספרים.
היתרונות של השתתפות בהרצאה
הרצאות הן דרך מצוינת ללמוד מידע ומיומנויות חדשות תוך פרק זמן קצר. הם יכולים להיעשות בבית, במשרד, או אפילו בדרכים.
עם זאת, ישנם גם חסרונות בהשתתפות בהרצאות.
- הרצאות עשויות להיות יקרות וגוזלות זמן.
- כמו כן, קשה לחלק מהסטודנטים להשתתף בהרצאות עקב חובות עבודה או משפחה.
ישנם יתרונות רבים הנלווים להשתתפות בהרצאה
- ההרצאות מספקות הזדמנות לסטודנטים ליצור אינטראקציה עם אחרים ולשאול שאלות על מה שלמדו במהלך ההרצאה.
- ההרצאות גם מספקות הזדמנות לסטודנטים ליצור קשרים עם אנשים אחרים שיש להם תחומי עניין דומים להם או שיכולים להציע עצות כיצד עליהם ללכת על מסלול הקריירה שלהם.
מה עושה הרצאה נהדרת
אחת המיומנויות החשובות ביותר למחנך היא להיות מסוגל לדבר היטב.
היכולת לעסוק, לרתק ולעורר השראה בתלמידים היא משהו שכל המורים צריכים לשאוף אליו. זה חשוב לא רק בכיתה אלא גם בכל צורה של דיבור בפני קהל.
דובר גדול צריך להיות בעל הבנה וידע מעמיקים בנושא שלו. הם צריכים להיות מסוגלים לבטא את מחשבותיהם בצורה ברורה ותמציתית, בתשוקה ושכנוע.
כיצד למצוא את ההרצאות המתאימות לסגנון הלמידה ולרמת המיומנות שלכם
הרצאה יכולה להיות דרך טובה ללמוד משהו חדש. עם זאת, לא תמיד קל למצוא את המתאים. יש הרבה הרצאות לבחירה והבחירה יכולה להיות מכריעה. דרך אחת למצוא את ההרצאה המתאימה לך היא לשאול את עצמך כמה שאלות לגבי סגנון הלמידה ורמת המיומנות שלכם.
מה סגנון הלמידה שלכם?
- האם אתם אוהבים להאזין או לקרוא?
- האם אתם מתעניינים יותר בהרצאות שהן אינטראקטיביות או מבוססות דיונים?
- מה מסגרת הזמן שיש לכם?
- יש לכם הרבה זמן פנוי, או שאתם מעדיפים הרצאות קצרות שיכולות להשתלב בלוח הזמנים העמוס שלכם?
בעת בחירת ספר, חשוב לשקול איזה סוג של למידה אתם מעדיפים:
- פרונטלי.
- שמיעתי.
- קינסתטי.
לדוגמה, אם אתם לומדים בסגנון שמיעתי אז פודקאסטים עשויים לעבוד טוב יותר עבורכם מאשר ספרים כי הם יספקו יותר הזדמנויות לאינטראקציה.